عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟ ترفند‌های مفید و کاربردی برای تمیزکردن و مراقبت از وسایل چوبی هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین خواص ویژه موز سیاه شده که نمی‌دانستید
سرخط خبرها

وزیر بهداشت: سلامتی یک حق و مسئولیت همگانی است

  • کد خبر: ۲۲۰۵۸۴
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
وزیر بهداشت: سلامتی یک حق و مسئولیت همگانی است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در جهان ۱۴۰ کشور سلامتی را به عنوان حق در قانون اساسی و قوانین بالادستی خود مورد اشاره قرار داده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام خود به مناسبت روز جهانی بهداشت، سلامتی را یک حق و مسئولیت همگانی برشمرد و گفت: در جهان ۱۴۰ کشور سلامتی را به عنوان حق در قانون اساسی و قوانین بالادستی خود مورد اشاره قرار داده‌اند.

در متن پیام بهرام عین اللهی آمده است: نوزدهم فروردین ماه امسال مصادف با روز جهانی بهداشت، تمام کشور‌های جهان به بزرگداشت و تبیین مفهوم سلامت به عنوان یک حق می‌پردازند و با شعار «سلامتی من، حق من» به محروم ماندن برخی افراد و جمعیت‌ها در گوشه و کنار دنیا از این حق طبیعی انسان اشاره می‌کنند.

وی اظهار داشت: این شعار امسال در حالی انتخاب شده است که دنیا در شش ماهه گذشته، شاهد قتل عام هزاران زن و کودک بی گناه فلسطینی و بی سرپرست شدن و رنج ده‌ها هزار شهروند در غزه بود و این حجم از آسیب‌های روانی، جسمانی و ظلم و محرومیت از سلامت تا کنون در جهان سابقه نداشته است. بر این باوریم که سلامتی، یک حق و یک مسئولیت همگانی بوده و خانواده به عنوان اولین سرپناه کودکان و واحد اجتماعی حقی همگانی است و وقتی از همگان سخن می‌گوییم، بدین معناست که این حق به هیچ گروه سنی، فرهنگ و ملیت محدود نمی‌شود. در جهان ۱۴۰ کشور سلامتی را به عنوان حق در قانون اساسی و قوانین بالادستی خود مورد اشاره قرار داده اند و شعار امسال بطور خاص آن دسته از کشور‌ها را خطاب قرار می‌دهد که هنوز سلامتی را به عنوان یکی از حقوق فردی و جمعی انسان در قوانین و مقررات خود به رسمیت نشناخته‌اند.

عین اللهی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام قوانین و اسناد بالادستی به ویژه در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی، بر موضوع سلامتی و ابعاد گوناگون جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آن و ضرورت برقراری عدالت و دسترسی همگان به خدمات و تسهیلات سلامت تاکید شده، تمام آحاد جامعه از کودکی تا کهنسالی حق دارند به خدمات باکیفیت سلامت مورد نیاز خود بدون دغدغه مالی دسترسی داشته باشند و تامین سلامت آب، خاک و هوای سالم و بهره مندی از غذای سالم کافی، یک حق و مسئولیت همگانی است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از این رو تمام تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور وظیفه دارند با فراهم آوردن شرایط مناسب برای مشارکت مردم در ایجاد و حفظ سلامتی، از خانه تا اجتماع و محیط زیست تلاش کنند و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در جمهوری اسلامی ایران به یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های سلامت در جهان با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقا سلامت و دستیابی به اهداف عالی رفاه، از سال گذشته در کشور اجرا شد تا بتوان با عزمی ملی و مشارکتی همگانی با شتاب هرچه بیشتر به سمت جامعه‌ای سالم، پویا و سرزنده حرکت کرد و مردمی سازی سلامت را از خانه تا تمام سطوح اجتماعی تحقق بخشید. سلامت به عنوان یک حق فردی و همگانی در مقام بیان، ساده و در مقام عمل، موضوعی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند مشارکت دغدغه‌مند و آگاهانه آحاد جامعه و تمام دستگاه‌ها و ذینفعان است و لذا شعار هفته ملی سلامت که امسال در هفته اول اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و اولویت‌های سلامت تا سال آینده را مشخص می‌کند، بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های کشوری، «سلامت خانواده با مردمی سازی» تعیین شده است تا ضمن اشاره به حق و مسئولیت همگانی بر تبیین مفاهیم اساسی و وظایف جمعی در دستیابی به پوشش همگانی سلامت تأکید ورزد.

وی اظهار داشت: امید است که تا سال دیگر بتوانیم در هفته سلامت، اهداف دست‌یافته و گام‌های بلند برداشته‌شده در مسیر جهش تولید سلامت محور با مشارکت مردم را به محضر ملت شریف کشورمان اعلام کنیم.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->